بایدونبایدهادرعزاداری
عزاداری چیست؟عزاداری از مقوله یادوذکراست.یادکسی که به مصیبتی دچارشده است ویادکسی که به علل طبیعی یاغیرطبیعی ازقبیل قتل،حادثه وامثال اینها ازدنیارفته است.
شکی نیست که انسان موجودی است که طبیعتافراموش کاراست ونسبت به چیزهایی که توجه به آنها برایش مفیداست،دچارغفلت می شود.دراین مواقع بادآوری وتذکرآن چیزانسان راازابتلا به حوادثی که برایش مضرویاهلاک کننده است،نجات می دهدوازآثارخوب توجه به آن چیزمفید،بهره مندمی سازد.
یک اصل کلی ویکی ازقوانین مهم خلقت این است که هرچیزی که برای سعادت دنیاوآخرت انسان مفید،لازم وروری باشد؛غفلت ازآن انسان رادچارخسران دنیایی ویاآخرتی میکندبه همین دلیل لازم است به هروسیله ممکن اورامتوجه آن چیزمهم کردوغفلت اورابرطرف ساخت.
دلایل قرآنی لزوم عزاداری
1-تنظیم شعايرالهی
بزرگداشت ایام میلادوشهادت معصومین.ع.این است که این بزرگداشت ها ازمصادیق تعظیم وبزرگداشت شعايرالهی است که قرآن کریم مارابه آن امرفرمودوآن راازنتایج تقوای قلب دانسته است.
(وَمَن یُعَظِّم شعایراللهِ فاِنَّهامِن تقوی القُلُوبِ)حج/32
شعایرالهی یعنی هرعلامت وهرچیزی که انسان رابه یادخدامی اندازدوبه سوی اودعوت میکندکه اهل بیت.ع.ازبزرگترین نشانه های خداوندهستندوتعظیم آنهادرحقیقت تعظیم خداست.
2-وجوب موّدت اهل بیت.ع.
قرآن کریم مودت نسبت به پیامبر.ص.رابه عنوان م.درسالت حضرت ازسوی امت برهمه مسلمین واجب ساخته است وبدیهی است که عزاداری واعلام محبت نسبت به اهل بیت.ع.واعلام انزجارازقاتلین ودشمنان آنان ارکمترین مراتب اهل مودت نسبت به آنان است.امانبایدچنین تصورشودکه مودت مسلمین
نسبت اهل بیت.ع.وازجمله ع.اداری برای آنهاچیزی است که آنهابه آن احتیاج داشته باشندبلکه این مودت وعزاداری که ازکمترین مراتب مودت است؛چیزی است که جامعه اسلامی به آن نیازدارد.
مودت اهل بیت.ع.کلیدوعامل سعادت دنیاوآخرت جامعه اسلامی بلکه جامعه جهانی است.
عزاداری وآفت های آن
حذف شدن عنصرمعرفت ازعزادای ها ومحوریت مسایل عاطفی وتکیه برواهرورهاکردن فلسفه وحکمت عزاداری هاوبزرگداشت ها،ونیز تبدیل گریه وسوگواری ازیک (وسیله خوب وکارآمد)به یک (هدف اصلی)موجب شده که اینگونه مجالس خاصیت وکارکرداصلی خودراازدست بدهندوبه یک سنت تکراری ویک عادت مذهبی تبدیل شود.یک عمل خوب وسازنده مذهبی ازقبیل عزاداری،نماز،روزه و…وقتی به صورت عادت دربیاید وازکارکرداصلی آن غفلت شوددراین حالت برای فردواجتماع خطرناک است.
معارف حسینی از کربلا تا همه جهان
اما از طرفی دیگر در نقاط عطف اسلام از جمله قیام مختار ثقفی، انقلاب اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس، مقاومت و ایستادگی مسلمانان فلسطین و… هر جا شعار حسینی و باور حسینی به منصه ظهور و بروز رسید پیامدهای خیره کنند و مطمئنا توام با سربلندی اسلام را داشت.
در قیام مختار که بسیار هم معروف هست مبنا شعار و الگوی حسینی بود و نتایج خوبی برای شیعیان و جهان اسلام داشت که قسمتی از آن تجربه حکومت به دست شیعیان برای اولین بار بعد از امیرالمومنین(ع) بود. همچنین انقلاب اسلامی ایران که از ابتدا همراه با شعار و باور حسینی بود و این باور در گوشت و پوست ملت رخنه کرده بود آنطور که قرارهایشان عاشورا و تاسوعا بود و شعارهایشان: (( عاشورا، روز تعیین سرنوشت است)) (( تاسوعا قرار ما، عاشورا قیام ما، عاشورا عاشورا، قیام ملی ما، عاشورای حسینی، پیروزی خمینی، ای وارثین حسینی)) و به سبب همان حسینی بودن پیروزی مجدد خون بر شمشیر به سان واقعه کربلا اتفاق افتاد.
درسال های اخیر هم در جریان فتنه به اصطلاح سبز بار دیگر دیدیم که باور عمیق به واقعه کربلا و تعالیم آن واقعه عظیم 9دی را با آن عظمت و شکوه در چشم جهانیان به منصه ظهور قرار داد.
و این است نتیجه درک معارف ناب حسینی، شاه کلیدی که برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) بدان نیاز داریم.